martes, 1 de marzo de 2016

Un gran aprenentatge (Salut Mental i Coaching)


L'entrada que presento a continuació és una publicació diferent. Avui vull fer visible a un col·lectiu que m'ha ensenyat més del que jo he pogut ensenyar-los. Estic parlant de la Salut Mental.


Aprofitant la campanya que hi ha de l’ "Obertament" i que he estat treballant a la Fundació Drissa de Girona vull parlar del coaching i com enllaçar aquesta metodologia amb la salut mental.

Quan vaig començar a la Fundació Drissa desconeixia per complet que significava “Salut Mental”. Per mi era un camp nou i molt desconegut. Tot i així vaig decidir aventurar-me i conèixer de ben a prop aquest col·lectiu.

Primer de tot, què és la Salut Mental? Davant meu apareixia una gran ignorància. I pensava en com són les persones que pateixen algun problema de salut mental. Vaig poder donar visibilitat a totes i cada una de les creences que vaig anar posant dins la meva ment.

La desconeixença sobre aquest col·lectiu m’avergonyia. Primer mite, la persona amb malaltia mental no té una discapacitat intel·lectual. Així que vaig estar coneixent persones amb problemes de salut mental amb una formació acadèmica envejable, gran domini d’idiomes i grans reflexions internes.  

Amb el temps van agafar confiança amb mi i vaig atrevir-me a parlar de la seva malaltia, en tots els casos compensada i controlada. I ells i elles parlaven sobre la seva malaltia com si una altra persona parles d’un peu trencat, o d’un dolor a l’esquena. Segon mite trencat. Comunicar i parlar ens ajuda a conèixer, entendre i empatitzar.

Parlar amb ells i elles t’adonés de les grans equivocacions i prejudicis que tens sobre la Salut mental. En una persona li vaig preguntar, com portes tot el tema de la Salut mental? I desprès de donar-me la resposta. Hem diu i tu? Vaig quedar perplex i li vaig respondre sense gaire esma: Jo? Bé, bé. tercer mite, tots tenim Salut mental. 

Passem a la visió social de la malaltia mental. L’etiqueta. Algunes de les persones amb qui he tractat m’explicaven que després de passar una situació complicada arribes a un professional que et posa nom a tot allò que et passa. El fet de posar un nom té una doble vessant:
1) La primera es que pots començar a buscar solucions, tractaments i teràpies que ajudin a millorar poc a poc.
2) alguns d’ells van escollir amagar el que li acabaven de diagnosticar, el problema de salut mental. Decideixen amagar-ho perquè la societat es tan cruel que et pot atacar, estigmatitzar i rebutjar pel sol fet d’haver estat etiquetat per un psiquiatre. O perquè necessites a una figura professional com la d’un psicòleg. Senyores i senyors estem en el segle XXI, hauríem d’anar canviant creences negatives i veient quines són les positives. No només per la societat, sinó per la salut mental d’un mateix.

Prendre una visió elevada pot afavorir entendre una perspectiva que des de fa molt està sent la equivocada. Comencem tots a analitzar creences i pensaments entorn la Salut Mental?

La desconeixença de la gent i la xerrameca lliure i sense fonaments no ha ajudat aquest  grup de persones. Sovint queden desemparats de recolzament social. Aquest fet fa que tinguin una autoestima baixa i això complica potenciar les capacitats que tenen. S’enfoquen a les debilitats i als aspectes negatius. Per més inri dificulta la inserció laboral, per tant la font d’ingressos econòmics. En definitiva un peix que es mossega la cua.

Passejant pel carrer ens hem creuat en més d'una ocasió amb una persona amb problemes de salut mental i ni ens hem adonat. Ells i elles són conscients del pes que representa dir el  que els hi passa i només ells i elles saben que significar patir el pes del judici de la gent que l'envolta. I per conseqüent el seu propi judici. La crítica es perversa i dura.

Com la Gal·lia d’Astèrix i Obelix i a un nombre elevat de persones amb un diagnòstic sobre la seva salut mental, un col·lectiu que vol lluitar per la normalització de la seva vida. Volen potenciar aquells valors que els enforteixen, aquelles habilitats que els fan destacar, aquells sentiments que els empenyen a lluitar per allò que volen.

Es necessari que hi hagi un psicòleg, és necessari que hi hagi un psiquiatre, es necessari que hi hagi un treballador social, i doctors i infermeres que treballin per ajudar en moments crítics i no tan crítics. I per que no afegir una altre figura que es complementaria, com la d’un coach, que treballi mirant el futur i acompanyant a la persona en un  descobriment de potencialitats i habilitats. En reforçar la grandesa i la fortalesa d'un mateix.


“Sólo si me siento valioso por ser como soy, puedo aceptarme, puedo ser auténtico, puedo ser verdadero” Jorge Bucay

No hay comentarios:

Publicar un comentario